Odkryj potencjał obiektywów: obiektywy szerokokątne
Sięgając po obiektyw szerokokątny w celu uwiecznienia bardziej rozległego krajobrazu czy panoramy miasta, trzeba zwrócić szczególną uwagę na kompozycję obrazu i unikać włączania w obręb kadru wszystkiego, co mogłoby być zbyt małe. Najprostszym sposobem jest umieszczenie na pierwszym planie wyrazistego obiektu.
Korzystanie z małego otworu przysłony, takiego jak f/22 lub f/16, zapewnia największą głębię ostrości, jeśli tylko równocześnie ustawisz ostrość w obszarze znajdującym się w jednej trzeciej odległości dzielącej pierwszy plan od tła.
Stosowanie małych otworów powoduje często rejestrowanie obrazu mniej ostrego, niż przy używaniu szerszych otworów. Dlatego jeśli sytuacja na to pozwala, lepiej skorzystać z przysłon o wartości f/8 lub f/11.
Fotografowie często mówią o ogniskowej, kiedy tak naprawdę mają na myśli kąt widzenia. Obiektyw krótkoogniskowy ma szeroki kąt widzenia, ale długość ogniskowej, jaka jest potrzeba, aby można było wypełnić kadr konkretną sceną, zależy od fizycznej wielkości matrycy aparatu. Współczynnik pozornego wydłużenia ogniskowej, jakim charakteryzuje się każdy sensor, wpływa na kąt widzenia obiektywu.
Wiele obiektywów szerokokątnych wprowadza beczkowate zniekształcenie geometryczne obrazu – powodujące, że proste linie w obrębie sceny zostają wygięte na zewnątrz. Jest to wyjątkowo mocno widoczne przy fotografowaniu tematów, takich jak morskie pejzaże i budynki, bowiem w obrębie tego typu scen istnieją oczywiste i wyraźne linie poziome oraz pionowe. Jest to cecha charakterystyczna dla tego typu optyki, więc nie za wiele można zrobić, by uniknąć tego efektu podczas fotografowania, natomiast przeważnie łatwo jest skorygować owe zniekształcenie, używając odpowiedniej funkcji w aparacie lub na etapie przetwarzania obrazu.
Foto
|
Na co zwrócić uwagę...Dystorsja Średnica gwintu filtra |
Kolejnym, często pojawiającym się problemem są zbiegające się linie pionowe, zwłaszcza na zdjęciach przedstawiających panoramy miast. To zniekształcenie sprawia, że budynki wydają się przewracać do tyłu. Wynika to z tego, że takie obrazy wykonujemy, zadzierając obiektyw w górę, by objąć cały temat. Aby uniknąć wspomnianego efektu, musisz trzymać korpus aparatu na wprost budowli, fotografować z większej odległości, albo użyć optyki typu tilt-shift, która pozwala na przesunięcie osi optycznej obiektywu przy zachowaniu prostopadłej do budowli pozycji matrycy.
Często słyszy się, że zmiana obiektywu pozwala uzyskać inną perspektywę, ale nie jest to do końca prawdą. Jedynym sposobem zmiany perspektywy przy użyciu zwykłego obiektywu jest przybliżenie lub oddalenie się od tematu. Wybór obiektywu ma znaczenie, kiedy już zmienisz punkt widzenia, ale sam w sobie nie ma żadnego wpływu na perspektywę. Jeśli nie jesteś co do tego przekonany, spróbuj zrobić dwa zdjęcia z tego samego punktu widzenia, używając dwóch różnych długości ogniskowej, a zobaczysz, że relacje pomiędzy obiektami będącymi składnikami sceny są takie same.